Sähköisten koetyökalujen linkit, esimerkit ja ohjediat (päivitän niitä useamman kerran tämänkin koulutuksen aikana) löydät Matleenan blogin sähköisten kokeiden sivulta. En kopioi sieltä löytyviä ohjeita teille jakamiini dioihin, vaan mielummin linkkaan sivulle, mitä aktiivisesti päivitän. Webinaarisarjan muut diat löydät upotettuna sivun alaosasta. Yksittäisiin webinaareihin liittyvät oppimistehtävät ym. löydät alta kunkin webinaarin kohdalta.
Webinaari ke 30.11.2016
2 op -koulutukseen kuuluvat pakolliset tehtävät- Kerro tämän koulutuksen oma oppimistavoitteesi Padlet-seinälle tällä viikolla (jos suinkin ehdit, niin su 4.12. mennessä).
- Kokeile jotain webinaarissa käsiteltyä itsellesi uutta (tai uudella tavalla käytettävää) sähköistä työkalua opiskelijoidesi kanssa ennen seuraavaa webinaaria.
- Lähetä reflektio tähän blogiin tai kommentoi Padletiin (ohje)
- Todaysmeet
- Quizizz-kysely (esim. lukion terveystieto avoinna 13.11. asti)
- Katso Kick-Off-webinaarin tallenne. Sitä saat ilomielin myös jakaa kollegoillesi.
- Merkkaa asuinpaikkasi hankkeen yhteiseen karttaan (ks. ohje).
Webinaari ma 12.12.2016
2 op -koulutukseen kuuluvat pakolliset tehtävät - Kokeile jotain webinaarissa käsiteltyä itsellesi uutta sähköistä työkalua (X-breikki, Nearpod tai EDpuzzle) opiskelijoidesi kanssa ennen seuraavaa webinaaria.
- Jos sinulla ei vielä ole Microsoftin ja/tai Googlen tunnuksia, tee sellainen ainakin näistä toiseen. Googlella koetyökalu on monipuolisempi, mutta molemmilla on hyviä ja varsin samankaltaisia muita työkaluja mm. vertaisarvioinnin avuksi
- Molempiin on olemassa oppilaitostili: Microsoftin Office 365 (O365) ja GSE (Google suite for Education, ent. GAFE)
- Molempiin voi luoda myös maksuttoman kuluttajatilin: https://signup.live.com ja https://www.google.fi
Mikäli et osallistunut webinaariin, katso tallenne ja kirjoita oppimastasi reflektio sekä tutustu alla mainittuihin palveluihin.
- Lähetä reflektio tähän blogiin tai kommentoi Padletiin (ohje)
- Bloggaus X-breikistä
- Nearpod --> tutustu palveluun tästä pienen esimerkkitehtävän kautta
- HUOM: Nearpodissa kotitehtäväksi annettavat kyselyt ovat muuttuneet maksullisiksi. Maksutta voit Nearpodia käyttää jatkossa vain samanaikaisesti luokkatilassa tehden.
- Bloggaus EDpuzzlesta (ylempi videotehtävä toimii ilman kirjautumista)
Webinaari ma 16.1.2017
- Ohjeet Kahootiin sekä Microsoftin ja Googlen kyselytyökaluihin
- Office 365 - perusteita opettajille -diasarja
- Google opetuksessa -diasarja
2 op -koulutukseen kuuluvat pakolliset tehtävät
- Kokeile opiskelijoidesi kanssa jotain tänään oppimaasi. Jaetaan näitä kokemuksia seuraavassa webinaarissa.
- Googlen lomaketyökalu tai esim. Google Driven hyödyntäminen arvioinnissa
- Office 365:n lomaketyökalu tai esim. OneDriven tai Sway-julkaisun hyödyntäminen arvioinnissa
- Jos molemmat em. ovat sinulle jo tuttuja, voit myös tehdä Kahoot Jumblen tai kokeilla jotain muuta itsellesi uutta arviointityökalua tai –tapaa.
- Voit tuoda vaikka pienenkin testikyselyn vastauslinkin tämän blogisivun kommentteihin tai Facebookiin, niin pääset näkemään miten vastaukset lomakkeellesi kertyvät. Kun tuot oman linkin, vastaa samalla muiden jakamiin kyselyihin. Kommentteihin voit kirjoittaa myös kysymyksiä, samoin kuin Facebookiin. Siellä on nyt 31 henkeä eli lähinnä tämän ja oppimateriaalin tuottamisen koulutuksen osallistujat, kouluttajat ja hanketoimijat.
Mikäli et osallistunut webinaariin, katso tallenne ja kirjoita oppimastasi reflektio Padletiin tallennelinkin luo. Tutustu esiteltyihin Googlen ja Microsoftin kyselyihin tämän sivun yläosan linkeistä.
Webinaari to 2.2.2017
Tutustuimme Quizletiin ja Socrativeen sekä muutamiin muihin arvioitityökaluihin ja kielten opetuksen sovelluksiin sekä keskustelimme arvioinnista eri näkökulmista.2 op -koulutukseen kuuluvat pakolliset tehtävät
- Kokeile jotain webinaarissa käsiteltyä itsellesi uutta sähköistä työkalua. Koeviikon takia harva ehtii kokeille niitä opiskelijoiden kanssa, mutta perehtyä työkaluihin myös tekemällä läksykuulustelun, kertaustehtäviä, kokeen tms. valmiiksi seuraavalle jaksolle.
- Valmistaudu kertomaan viimeisessä webinaarissa yksi tärkeä asia, jonka opit tämän kolutuksen aikana. Voi esitellä arviointityötäsi linkin kautta, jakamalla ruudun tai lähettämällä edellisiltana Matleenalle muutaman powerpointin. Hienoa jos saat tälle kerralle mikrofonin käyttöösi! Jos et voi osallistua webinaariin, tulee sinun jakaa oppimasi asia blogijulkaisuna. Lähetä kirjoitus ja mahdolliset kuvat saamaasi blogin s-postiin (huom: loppuosa on @blogger.com) tai laita Matleenalle pyyntö päästä blogin kirjoittajaksi omilla Googlen tunnuksillasi.
Webinaari to 9.2.2017
Käsitellään arvioinnin teemoja (mm. kirjoitelmien arviointi) ja kukin esittelee lyhyesti jonkun tärkeän asian, mitä on koulutuksen aikana oppinut sähköisestä arvioinnista.
Ne jotka eivät päässeet webinaariin, katsovat tallenteen ja kommentoivat oppimaansa samaan Padletiin, mistä tallennekin löytyy. Lisäksi heisän tulee kirjoittaa tähän blogiin lyhyesti jotain omasta oppimastaan, mielellään linkkien ja esimerkkien kanssa. Blogin tarkka sähköpostiosoite kerrotaan mm. webinaaritallenteen alussa.
Kun olet mielestäsi tehnyt kaikki tehtävät, pitäisi nimesi ilmestyä tälle blogisivulle, josta löydät myös OPH:n palautelomakkeen, jonka täyttäminen on pakollista. Siellä kerrotaan myös todistuksista yms. Jos nimesi ei muutamassa päivässä ilmesty tuolle sivulle, voit laittaa viestiä suoraan Matleenalle tai kommentoida tähän blogiin, niin selvitellään, mitä sinulta mahdollisesti vielä puuttuu.
Ne jotka eivät päässeet webinaariin, katsovat tallenteen ja kommentoivat oppimaansa samaan Padletiin, mistä tallennekin löytyy. Lisäksi heisän tulee kirjoittaa tähän blogiin lyhyesti jotain omasta oppimastaan, mielellään linkkien ja esimerkkien kanssa. Blogin tarkka sähköpostiosoite kerrotaan mm. webinaaritallenteen alussa.
Kun olet mielestäsi tehnyt kaikki tehtävät, pitäisi nimesi ilmestyä tälle blogisivulle, josta löydät myös OPH:n palautelomakkeen, jonka täyttäminen on pakollista. Siellä kerrotaan myös todistuksista yms. Jos nimesi ei muutamassa päivässä ilmesty tuolle sivulle, voit laittaa viestiä suoraan Matleenalle tai kommentoida tähän blogiin, niin selvitellään, mitä sinulta mahdollisesti vielä puuttuu.
https://play.kahoot.it/#/k/a2e99fbc-6716-45c8-b28e-d3610267605a
VastaaPoistaPieni Kahoot jumble -kokeiluni lukion fysiikan tunneille. Sopii varmaan ykkösistä kolmosiin. Kysymyksiä on tässä 5, laajennan itselleni ainakin 10-15 kysymyksen mittaiseksi.
Kiitos jakamista Katja! Osasin muut paitsi yhden kysymyksen, vaikken mikään fyysikko olekaan :) Enpä ollut huomannutkaan, että nykyisin pelin saa käynnistettyä ilman kirjautumista. Tarkoittaa, että sitä voivat nyt opiskelijat pelata kotoakin käsin. Et kuitenkaan taida vastauksista nähdä tuloksiani?
PoistaKävin katselemassa ja näen, että olet pelannut, mutta en ainakaan helposti löydä tuloksia pelaajille.
Poista